ניהול זמן

אין לי זמן!!!!!

אם היתם מקבלים שקל כל פעם שאמרתם את זה, בטוח רובכם הייתם מתעשרים!
חבר לימד אותי משפט שאביו היה אומר לו כשהיה קטן: "למי שאין זמן עכשיו לחברים, כשיהיה לו זמן לא יהיו כבר חברים". זו כמובן דוגמה אחת לנושא טיפוח הזמן אבל הנה דוגמה נוספת שהיתי שומעת מאימי שהייתי קטנה: "אין לך זמן או לא בא לך"?! איך היתה עולה עלי במהירות..

אין לי ספק שכל מי שקורא את המאמר הזה יכול לשחזר בראש רגעים בהם פספס דברים שרצה בטענה של "לא היה לי זמן" וזה יכול להתחיל ברשימה ענפה והלן דוגמאות:
*מת ללכת לחדר כושר לעשות פעילות גופנית אבל אין לי זמן…
*רוצה לקרוא את הספר הזה כבר המון זמן אבל לא יוצא לי…
*רוצה לאכול בריא אבל אין לי זמן להתעסק בזה כל היום…
*לא זוכר את הפעם האחרונה שהקדשתי זמן לעצמי או שהיתי בנופש בכלל…
*"אחי לא התראינו מלא זמן, חייבים למצוא זמן להפגש.."
*כשיהיה לי זמן אשב על החלום האמיתי שלי….
ועוד ועוד ועוד…..דברים קטנים וגדולים כאחד אשר היינו מתים להגיע אליהם אבל אין זמן!

מה זה זמן בכלל? מי המציא אותו? ואיך לעזאזל מדביקים את הזמן?

ניהול זמן הוא היכולת להספיק את "רשימת המטלות" שיושבת בראש כשאני קמה בבוקר ועד שמסתיים היום. ניהול זמן יעיל כמובן יכול להיות מתוכנן יותר לטווח הארוך כאשר השיקולים העיקריים לניהול הזמן נובעים מכל מיני סיבות, בניהם:
מה דחוף ביותר? מה חשוב ביותר? כמה זה תלוי בגורם חיצוני? מה בא לי? מה אני חייב לעשות? ומה אפשר לדחות? הבעיה מתחילה בד"כ כשלא מספיקה לעשות את הדחוף ביותר במלואו או כשמתעייפת לאחר המשימה הראשונה ומתפתה להסחות דעת!

הסחות דעת
הסחות דעת יכולות להיות האויב שלנו, במיוחד אם מדובר בכבישים- דיבור בפלאפון בזמן נהיגה, התעסקות עם הרדיו, ילדים צועקים במושב האחורי וזה רק בכביש. אבל מה קורה כשאדם מגיע לעבודה, יודע את סדר היום שלו בבירור ואת הדד ליין, אך במהלך היום הצצה רגעית בפייסבוק גוררת אותו לצפות בכמה סרטונים מעניינים שהתנגנו מבלי להפעילם? כשקבוצת הוואטסאפ מתשלטת על הריכוז כי תגובה גוררת תגובה? ואז שיחת טלפון חשובה מגיעה, שמסיחה דעתו והופ זו השתלטה על הריכוז והורידה הספקי עבודה. מוכר?!

לא צריך ריטלין בשביל לנהל את הזמן נכון. צריך תכנון של צורך ורצון ושילוב בין השניים.

איך עושים את זה?

קודם כל משלימים עם זה שלא בא לנו לעשות הכל ברשימה. הרשימה נועדה כדי למקד אותנו, לפרוס לנו את הכל ולבחון סדר עדיפויות והיא חשובה מאוד כדי להבין זאת.
אין נוסחת פלאים כמה מהרשימה כדאי שתהיה דברים שאוהבים מול דברים שחייבים אבל הנה מחשבה של ניסיון: רוב הזמן אנחנו בונים עצמנו בשביל עתיד טוב יותר, תנאים טובים יותר ואנחנו יודעים שזה כרוך גם בעשייה פחות נחשקת. מה שאסור לשכוח זה לחיות גם את הרגע. כאן ועכשיו.
האם חלוקה הגיונית תהיה השקעה של 50% מהיום בדברים שאני אוהב וחשובים לי ו- 50% דברים שאני עושה למען העתיד? לא יודעת. זה מאוד אינדווידואלי אבל כן חשוב שתערכו לכם  עוגת פאי של אחוזים. ראשית כדי להבין איפה אתם עומדים היום וכדי להבין איפה אתם באמת רוצים להיות (ברמה ריאלית כמובן). בתור התחלה כשתבינו את זה- נסו להכניס פעילויות נוספות במהלך היום שיטיבו עמכם.

אם כך, רשימת פאי של חייב ורוצה תעזור לכם למקד את פעילויות היום אך תכנון זמן לאורך זמן, לטווח ארוך יכול לעזור לכם מאוד לראות את התמונה הכוללת ולשנות את סדרי העדיפויות.
טיפ נוסף לסידור הזמן- כדאי לציין במדויק כמה זמן אתם מקדישים לכל משימה במהלך היום כי תתפלאו לראות עוד כמה דברים קטנים צצים במהלך היום שגונבים לכם את הזמן מבלי שלקחתם אותם בחשבון.
גנבי הזמן האלה שלא נכנסו ללו"ז שלנו הם המקור למשפט "אין לי זמן". לכן נסו לקחת אותם בחשבון ותראו איך פתאום ניהול הזמן משתנה…

למה זה חשוב?
"אין לי זמן"- אין דבר כזה! תמצאו אותו. זוכרים את ההתחלה? למי שאין זמן עכשיו לא יהיה בשבילו זמן אח"כ. ניהול זמן נכון חשוב מאוד כדי להרגיש בעשייה מפרה, מסופקים, תורם לביטחןן העצמי ולהתנהלות השוטפת עם הסביבה.  כדי לנהל את הזמן נכון חשוב שיהיה משולב בעשייה תורמת- ומהנה, משולבת בין צריך- ורוצה ויבוא לידי ביטוי ביכולת לעשות ב- 90% את מה שאתם חולמים עליו, מה שאתם באמת רוצים לעשות לפעמים גם כ"שאין זמן".
עבודה אישית על ניהול הזמן יכולה להמציא באופן מדהים את הזמן שלכם, ולא תמיד במאמץ כביר. אז אל תוותרו על זה.

יש לי זמן בשבילך אם בא לך לשאול עוד כמה שאלות…
אז דבר/י איתי!
052-8316263