יו, איזה פחד! איך להתגבר על הפחד?

אמל'ה….
רגע, ממה אתם מפחדים כ"כ?
לפני שאתם עונים על זה בוא נדבר שנייה על הפחד.
קודם כל נבין שיש שני סוגים של פחד- פחד בריא ששומר עלינו ופחד שמעכב אותנו ומונע מאיתנו לצמוח. הנה ההסבר ובסוף תבדקו איפה הפחד פוגש אתכם…

חיים או מוות? רק החזק שורד!

פחד השרדותי הוא פחד אינסטנקטיבי אשר קיים בכל אחד מאיתנו מתחילת האבולוציה. עוד מימי האדם הקדמון והוא נועד להגן עלינו מפני חיות טורפות בשטח. כן, הפחד הזה הוא מנגון הגנה השרדותי אשר נועד להתריע לנו בפני סכנות של חיים ומוות. זכרו את הצמד חיים ומוות!
הפחד הזה אינסטנקטיבי כיוון שלא צריך ללמוד אותו. אפילו תינוק שנולד הנבהל מרעשים חזקים או מתנועות חדות יודע למצמץ עיניים כהגנה או לבכות בעת תחושת סכנה. הוא פשוט מרגיש את זה.

אז היו חיות טורפות וצורך השרדותי ובהתאם לכך בני אדם פיתחו דריכות, חשדנות, עירנות, חושים מחודדים, הגנות ומנגנונים נוספים להגנה עצמית. והכל כדי לשרוד.

ומה נשאר לנו מזה היום?
אממ… בהנחה שאתם יכולים לקרוא את המאמר ויש לכם קורת גג, טכנולוגיה, משאבים כלכליים, אוכל וקומץ חברים, לא אמור להשאר לכם מזה יותר מדי.
את הפחד ההשרדותי מחליף בעיקר הפחד המחשבתי. פחד שנמצא רק בראש שלנו והוא נוצר ממחשבות סוררות, אמונות שליליות ודימיון שמריץ סרטים רעים בראש.

הפחד שיציף אתכם היום יכול להיות פחד מהלא נודע, מאי וודאות, פחד מכישלון, פחד ממחסור כלשהו, פחד מ… כל אחד והפחד שלו. אבל זה לא יהיה פחד השרדותי.  יש לכם קורת גג ויש לכם משפחה/חברים תומכים ויש לכם כמה שקלים בארנק ואף אחד לא מחפש להרוג אתכם (אני מקווה).

מי שמאמין לא מפחד

היום, הפחד שישתק אתכם מלעשות וימנע מכם את הצעדים שיכולים להוביל אתכם לשינוי ולאושר מורכב ממחשבות וסיפורים, מדימיונות לא טובים ומהתנגדויות של הסביבה.
עד כאן, הגיוני כי כך תת המודע שלנו עובד וזה לגיטימי אך איפה מתחילות הבעיות?
כשאתם מרגישים משותקים בגלל פחד, כשהוא משתלט עליכם ומונע מכם לעשות צעדים בחיים. כשהפחד לא רציונלי. הוא חכם ומניפולטיבי ויבוא תמיד במסווה של הגנה. הוא תמיד ינסה לשכנע אתכם למה כדאי להמנע מצעד כזה או אחר כי הוא אוהב את המוכר. את אזור הנוחות שלו שם יכול לשמור עליכם הכי טוב ולהתמודד. והתוצאה? שיתוק מוחלט מעשייה.

איך מתמודדים עם הפחד?

הנה כמה טיפים לסיום
כשאתם מגיעים לנקודה בה אתם רוצים לצאת לדרך והפחד תוקף שאלו עצמכם:
1. האם הפחד הזה רציונלי או אמוציונלי?
וזכרו כי פחד רציונלי= השרדותי, פחד אמוציונלי= מחשבות או אמונות מעכבות/שליליות.
2. מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות ביום שהפחד ימומש?
אם גיליתם שברמה ההשרדותית אתם לא מאבדים דבר, כל השאר פתיר!
3. אם אצליח להתגבר על הפחד, האם אצליח לעשות את הצעד?
אם התשובה כן- זה רק הפחד שמונע, כנראה שהצעד הוא במרחק נגיעה מכם. אז כדאי לצאת לדרך!

כשאתם מחליטים להתגבר על הפחד ולצאת לדרך יד ביד עם הפחד, זכרו שהפחד הוא בריא, משאיר אתכם עירניים ומאזן את ההתהלבות בדרך לשינוי והצלחה… אל תתעלמו ממנו, רק תבינו אותו.