המדריך להעלאת הביטחון העצמי

רוצה רוצה ולא יוצא? יש סיכוי שמדובר בתסמין של חוסר ביטחון קל.
לכולנו יש ביטחון עצמי והוא  מתפזר על סקאלה בין 1-100, כאשר המספרים נמוכים מסמלים בטחון עצמי נמוך והמספרים הגבוהים מסמלים ביטחון עצמי גבוה. בין אם אתם יודעים איפה אתם על הסקאלה ובין אם אתם לא בטוחים, המשיכו לקרוא איך אפשר לטפח את הביטחון העצמי שלנו ולמה הוא חשוב כ"כ בחיינו?

ביטחון עצמי מושפע מהדימוי העצמי שלנו- ממה שאנחנו חושבים על עצמנו. אם אנחנו חושבים דברים טובים, סביר להניח שכל הפעולות שלנו יעשו במחשבה שזה מגיע לנו, שאנחנו יכולים ושאין דבר העומד בפני הרצון. לעומת זאת, אם הדימוי העצמי שלנו יהיה נמוך, יש סיכוי שסך הפעולות שלנו יתבצעו מתוך חשש, פחד ומתוך תחושה של צורך בלבד.
הביטחון העצמי שלנו חשוב לנו להתקדמות, להתפתחות ובעיקר לחשיבה שלנו שמובילה אותנו להצלחה אישית.

כולנו נולדנו עם זה אך כל אחד מאיתנו מגיע לפה עם נקודת פתיחה שונה כי חלקנו קיבלנו חומת הגנה מצוינת בבית ובחברה וחלקנו פחות. מה שבטוח, זה ניתן לשינוי ולחיזוק אז שמרו על האופטימיות והנה כמה דרכים פרקטיים שעובדים לחיזוק הביטחון העצמי.

1. מראה מראה שעל הקיר.. מה הכי יפה בפנים?
העלאת הביטחון העצמי מתחיל בחשיבה פנימית כלפי עצמיכם. על זה נאמר המשפט "אם אין אני לי מי לי". הדרך הכי טובה להאמין בעצמיכם זה לחשוב חיובי. הכל עניין של תרגול.
אם אתם מרגישים שאתם נתקפים בחוסר ביטחון רגע לפני סיטואציה שמלחיצה אתכם, כמו לדוגמה דייט מלחיץ או שיחת טלפון חשובה. הסתכלו במראה, או צלמו עצמיכם בוידאו כשאתם בוחרים שני משפטים מחזקים אתכם וחזרו עליהם 3 שפעמים כאשר בכל פעם הטון שלכם מתגבש ושפת הגוף נעשית רצינית יותר.
הנה כמה משפטים לדוגמה:
"בטח שאני מסוגל לזה"
"קטן עלי"
"אם אני לא אצליח לעשות את זה אז מי כן?"
"אני מאמין בעצמי"
"אני מרגיש שאני חייב לנסות את זה, כי אם לא, אתחרט".
"עדיף לנסות מאשר לא לעשות".
"ביום שאפסיק לנסות זה היום שאפסיק לחיות"

תרגיל נוסף לחיזוק הביטחון הוא פשוט להביט במראה ולבחור את האיברים שאתם אוהבים בגוף ובפנים, להביט בהם ולומר זאת בקול רם. מה שנקרא- להתאהב בעצמכם. אל תשכחו שיש קשר הדוק בין אהבה ליופי החיצוני וליופי הפנימי שלכם. יש כאלה שמתאהבים בחיצוניות שלהם בזכות הפנימיות ויש כאלה שפועלים הפוך. אם אתם לוקים בביטחון עצמי נמוך מאוד- התחילו מבחוץ!
אם אתם לא מוצאים שום דבר לאהוב – שאלו חבר קרוב או את אימא. תמיד יהיה להם משהו טוב להאיר בכם. כי אין דבר כזה שאין.

  1. רשימת חוזקות
    אתם לפני ראיון עבודה חשוב ו"אין רושם שני לרושם ראשוני." זה הזמן לתת בראש, במיוחד אם זה חשוב, אבל כמו בכל דבר חשוב לפעמים נתקפים בחוסר ביטחון שמערער את היכולות שלנו. לכן הפתרון המושלם לזה זה תכנון והכנה מוקדמת בעזרת רשימת חוזקות המוכנה בשלוף רגע לפני. איך בונים רשימה יציבה ואמינה? שלוש אופציות:

*לכתוב קורות חיים של דברים טובים ומוצלחים שעשיתם ואתם גאים בהם (זה תמיד נותן בוסט לביטחון העצמי)
*לבקש מחברים קרובים/משפחה שכל אחד מהם יכתוב 5 חוזקות שיש בך לדעתם.
סביר להניח כי יהיו חוזקות שיחזרו על עצמם אבל זה מעולה, מעיד על יציבות וכנראה מאוד בוליט. עם רשימה זו תלכו בכיס/ארנק/או במסמך בפלאפון ושלפו אותו בעת הצורך.
*לשמור פנקס קטן ליד המיטה ובסוף כל יום לכתוב משהו שעשה לכם טוב באופן אישי וכך לצבור רשימה של דברים שעושים לכם טוב. כשטוב לכם- הביטחון עולה. נרחיב בתחביבים…

  1. תחביבים, תחביבים, תחביבים!
    אם יש משהו שמחזק את הביטחון העצמי התעסקות בדברים שעושים לנו טוב. בין אם זה תחביבים, חוגים, קורסים, אנשים או אפילו ישיבה מול המחשב. כל עשייה שגורמת לנו להרגיש טוב, להרגיש חיות, ערך מוסף, משמעותיות או כיף- עוזר.
    מדוע חשוב לעשות פסק זמן משגרה תובענית ולהקדיש זמן לעצמי?
    שגרה לחוצה יכולה להרחיק אותנו מדברים שאנחנו אוהבים. עשייה מתוך תחושת חובה/לחץ יכולה למרמר אותנו ולהשכיח מאיתנו את המטרות הגדולות, לכן, בין אם תמצאו פעם ביום 10 דקות או פעמיים- שלוש בשבוע משהו שיעשה לכם טוב וינתק אתכם מחובות ומטלות היום זה יחבר אתכם לעצמכם וכשתהיו מחוברים תהיו גם יותר בטוחים.
    לעשות מה שאני אוהב פירושו- להקדיש זמן לעצמי -> חיזוק הביטחון העצמי
    תחביבים מדגישים את מה שמייחד אתכם וכשאתם יודעים זאת אתם חווים תחושה טובה ומגובשת יותר.
  2. תוכנית פעולה
    חוסר ביטחון יכול לנבוע גם מאי וודאות. חוסר הידיעה של מה הולך לקרות יכול לערער אותנו ואת הפעולות שלנו. אז נכון שאין לנו שליטה על הכל אבל יש לנו שליטה על עצמנו ועם זה צריך לתמרן. בין אם זה ראיון עבודה, דייט, החלטה על מעבר לדירה לבד או השקעה גדולה אחרת, כדאי שתהיה לכם תוכנית פעולה בה אתם מתכננים איך אתם רוצים שזה יקרה ובאיזו גישה אתם בוחרים להגיע אל הסיטואציה.
    זכרו- תוכניות נועדו כדי לשנותם. אין התחייבות שהדברים יסתדרו בדיוק כמו שכתבנו אבל כשתכננו עלינו על מסלול מסוים שמעניק ביטחון עצמי, הבנה וידיעה לכל פעולה שאנחנו בוחרים לעשות. זה בהחלט חזק את הביטחון העצמי, את ההתמודדות עם ה"לא נודע" ואת יכולת ההעזה אשר נותנת לנו עוד כמה נקודות על סקאלת ביטחון העצמי.

לסיום גם אם דברים לא מסתדרים בדיוק כמו שרציתם וזה ערער לכם מעט את הביטחון זכרו שאלו הזדמנויות לצמוח וללמוד. בפעם הבאה כשתגיעו למקום דומה תהיו יותר בטוחים בעצמכם וזה בדוק.