ביטחון לעצמי

היה היה ילד נחמד ולו היה ביטחון, הוא היה ילד חכם, בעל נוכחות, חברותי ומוביל….  כן, הכל התחיל אי שם בילדותינו הביטחון העצמי נבנה אט אט בבית והמשיך להתעצב במסגרות חברתיות ועוד. אז לכולם יש ביטחון עצמי בצורה כזו או אחרת אך מה זה אומר בטחון עצמי? ואיך הוא נוצר?

בטחון כמילה בפני עצמה הוא צורך בסיסי כשאנחנו נולדים וזקוקים לו כדי להתפתח. כשאנו מגיעים לעולם חסרי אונים וחסרי יכולת אנו זקוקים לטיפוח, הגנה, חום ובטחון כדי להתעצב ולהתרכז בצמיחה ובגירויים. נקודת הפתיחה של כל אחד שונה ולכל אחד סיפור ילדות שונה. לא במכוון, ילדים לא תמיד גדלים בצל של הגנה ובטחון ורוכשים את הוויות הוריהם (שבעצמם לא גדלו בסביבה מוגנת או בטוחה) או הסביבה הקרובה ביותר. בטחון עצמי נולד כשיש תנאים בסיסיים של בטחון וטיפוח.

עם זאת, גם לאלו שגדלו בסביבה מאוד טובה עבור הביטחון העצמי נתקלו לא פעם בקשיים ובפקפוק עצמי ושאלו עצמם:
האם אני מספיק טוב? האם אני יכול לעשות את זה? האם להזמין אותה/אותו לדייט? אולי אין לי עדיין מספיק ניסיון/ידע/רזומה עשיר למשרה הזו? אני עדיין לא מאמין שזה תלוי בי. אולי אנסה בהמשך…

לצאת לדרך בטוחה

ביטחון עצמי זה חבילת בסיס עמה אנחנו יוצאים לדרך עצמאית וממלאים את החבילה באופן עצמאי בעזרת חוויות וסיטואציות שונות.
לנקודת הפתיחה שלנו משמעות רבה, ככל שהסביבה/משפחה נתנה לנו להתפתח, להביע עצמנו ללא בושה, לטעות ללא עונש והאמינה בנו שנסתדר, כך טיפחה את הביטחון העצמי שלנו ודחפה אותנו להתנסויות  הדורשים תעוזה או יציאה מאזור הנוחות.

ביטחון העצמי שלנו עזר לנו להאמין בעצמנו ולנסות דברים שמושכים אותנו: טיפוח קשרים חברתיים, הצבעה בכיתה ללא פחד, השתתפות בפעילויות שונות בביה"ס. וכשגדלים לשאוף גבוה, עמידה בראיונות עבודה, השגת בחירה נחשקת, פתיחות בזוגיות , קבלת החלטות כבדות משקל, לקיחת סיכונים ועוד ועוד ועוד. למען האמת כל דבר שאנחנו עושים או לא עושים קשור בביטחון העצמי שלנו.
לכולנו יש את זה אבל לחלקנו יש חוסר ביטחון עצמי ולחלקנו יש עודף מזה (בד"כ עודף מעיד על חוסר כמו כל דבר קיצוני).

חוסר ביטחון עצמי

לכולנו יש את נקודות החולשה שלנו, את המקומות שאנחנו לא מעזים שם. חוסר הביטחון משתלט עלינו ואנחנו מפקפקים ביכולותינו, משווים עצמנו לסביבה ומנמקים למה זה לא יצליח. לא תמיד יש סיבה להלחץ, זה דווקא יכול לבוא לנו לעזר. חוסר ביטחון עצמי יכול להועיל לנו במצבים מסוימים בהם אנחנו צריכים להשתפשף קצת יותר, ללמוד יותר לעומק ולהכיר את הנושא לפני הקפיצה למים.
עד כאן הכל טוב ובריא. אך מה קורה שחוסר הביטחון משתק אותנו מהפעולות הנ"ל? זה כבר סימן שחוסר הביטחון השתלט עלינו ואנחנו לא מתקדמים…

דוגמה מעולם הדייטים: זה יכול להיות במקומות קטנים כמו חוסר היכולת להתחיל עם בחורות ברחוב/פאב (בד"כ לומדים להמציא מקורות חדשים ונוחים לנו להכרויות) וזה יכול להיות משתק עד לרמה של חוסר יכולת להתחיל עם בחורות בכל מצב.
במקרים כאלה קיצוניים אשר מונעים מאיתנו משהו שאנחנו רוצים יש לעשות עבודה. אפשר לנתח את מקור החסימה אך חשוב יותר הוא להכיר במקום הזה ולמצוא פתרונות ותרגילים לעבודה. זכרו, ביטחון עצמי נבנה עם הזמן ונבנה בעיקר בעבודה חיובית ומקדמת. כל אחד יכול להגיע למקום הזה ולהשיג מבוקשו.

טיפים להעלאת הביטחון העצמי

תרגילים כללים להעלאת הביטחון העצמי יכולים להיעשות בכמה דרכים:

*תרגיל העתקה- לקחת מקום בו הביטחון העצמי שלכם גבוה ולבדוק מה הגורם העיקרי לביטחון. מה
האיכויות שיש שם ולבדוק האם אפשר להכניס אותם גורמים/איכויות לאותו מקום חסר ביטחון.
*להעלאת הביטחון הכללי רשמו לכם קורות חיים של הישגים ויכולות אשר עומדים לרשותכם
ברזומה.

*תרגיל הוקרה יומי- בסוף כל יום כתבו לעצמכם שלושה דברים שעשיתם בשביל עצמכם ועשו לכם
טוב (יכול להיות דברים קטנים מאוד כמו לשבת על כוס קפה עם עצמי ל- 10 ד').