אני לא מאמין! אמונות שולטות.

כוחן  של אמונות

"מי שמאמין לא מפחד" למה התכוון המשורר? אין לי קשר ישיר אליו אבל יש לי כמה מחשבות בנושא. מניסיון מי שמאמין בעצמו בהחלט לא מפחד לעשות את הצעד הבא. הוא בטוח בעצמו ויש לו את כל המשאבים המנטאליים כדי להגשים את המטרות שלו. סביר להניח שהגישה שלו הכללית תהיה "אני מאמין ש…" וההמשך כבר יהיה חיובי.

מה זה אמונות? למה כ"כ חשוב להכיר אותן? לעבוד עליהן? לכוון אותנו?

אמונות הן תוצר לוואי של המחשבות והפרשנויות שלנו. הדרך שאנחנו מנתחים סיטואציות או כל דבר שאנחנו שומעים. המוח מעבד את המידע ואם זה קשור אלינו אז אנחנו גם נוטים לפרשן את הסיטואציה, להפיק לקחים ומסקנות ולגבש אמונה מסוימת.
אם הסיטואציה הייתה לי טובה אז כמובן שאפתח אמונה חיובית. אם הסיטואציה לא הייתה כ"כ נעימה אז עבודה על מחשבות חיוביות בנושא יהיו קשות יותר:

היו לי כמה דייטים מוצלחים ממש, אחלה חוויה, גיבשתי על עצמי מחשבה שאני די טוב בתחום הזה: "אני מאמין שאני אחלה מציאה", "אני מאמין שאני יכול לכבוש מי שאני רוצה.." ועוד.
רצף דייטים לא להיט יובילו למחשבה: "שאני לא כ"כ טוב בדייטים", "אני מאמין שכל דייט נועד לכישלון מראש", "לא מאמין בדייטים". הבנתם את התמונה.
כן, אמונה נוצרת בד"כ מניסיון ואם לא הספקנו לרכוש את הניסיון בתחום מסוים אז היא מגיעה מ"חינוך" או מהכרות עם הסיטואציה ממישהו אחר. כלומר, מה שאנחנו רואים/שומעים/חווים אנחנו לומדים לתייג במוח ולבנות על פיה אמונה.

פרה פרה
בסופו של דבר, אמונה יכולה לקדם אותנו או לתקוע אותנו במקום.
יש סיכוי טוב שזה התחיל אי שם בילדות שערערו לך את הביטחון העצמי ובתגובה גם האמונות שלך הפכו לשיליליות.
מזל שאפשר לשנות אמונות שליליות ולחזק אמונות חיוביות. קודם כל צריך להבין שאמונות נוצרות אחרי כמה ניסיונות.
אם כשלתי בניסיון הראשון יש סיכוי גדול יותר שתתחיל בניסיון הבא עם מחשבה שלילית "אני לא חושב שזה ייתן תוצאות אחרות אבל אני מנסה…". אחרי ניסיון שני כושל ואולי עוד כמה מתחילה להשתרש אמונה שהיא חזקה יותר מהמחשבה והיא ממש מנווטת אותנו בהחלטות הבאות.
אמונה היא דבר כ"כ חזק שהיא ממש משפיעה על כל צעד שאנחנו בוחרים לעשות. היא תחליט אם נעשה או לא נעשה. אם זה יקרה או לא יקרה. מנגנון כזה חזק חייב שתהיה שליטה עליו.

איך עובדים על אמונות חיוביות?

1. להתחיל להבין איזה אמונות שליליות יש בתוכי שמלוות אותי/תוקעות אותי מעשייה והתקדמות?
2. הבנתם שיש איזו אמונה או שתיים שאתם לא מתים עליה? נסו לערער עליה. כלומר, נסו להבין אם היא עובדה או שהיא באמת אמונה? ברגע שהבנתם שזו אמונה, מיד תבינו שאפשר גם לשנות אותה.
3. רוצים לשנות אמונה? זה עניין של תרגול. עשייה של דברים חיוביים שיותירו במוחכם תחושה שהכל בסדר ואפשר לייצר אמונה חיובית ומקדמת בנושא הספציפי הזה.

זהו בינתיים, זו התחלה מספיק טובה כדי לעודד שינוי. כשתהיו בשלים לשלב הבא אתם יודעים איפה למצוא אותי.
כיוון שאמונות זה בסיס במוח העבודה על שינוי אמונות לא עובדת על מתג של הרם- הורד. זה דורש עבודה ותרגול מתמיד. אבל כשהשינוי קורה אין אחורה. זה פשוט מדהים. נפתח צוהר חדש של אפשרויות ועשייה פורייה "אני מאמינה בשינוי אמונות"!

שלכם,
רינת, מאמינה שאם אני יכולה- גם אתם!