לא שווה להשוות. קצת על השוואות.

מרגיש שווה היום? ביחס למי אבל? זה משנה?
האם השווית עצמך כבר היום למישהו? עדיין לא? אולי יש לי עוד סיכוי קטן לעזור לך לוותר על זה היום.
כמה מילים על השוואות.

רגע של מתמטיקה

האגו שלנו אומר שאנחנו לא אוהבים להרגיש קטנים מ.. גדולים מ.. או אפילו שווים ל… כי אנחנו צריכים להרגיש מיוחדים. הבעיה שביומיום הצורך ההישרדותי שלנו עוסק בהשוואות בנינו לבין אחרים לא מעט פעמים ויוצר אצלנו אי נוחות שלא בהכרח מבינים מהי. אז קודם כל תזכורת: אתה אחד ויחיד, ייחודי בפני עצמך ואין טעם להשוות עצמך לאחר. יש סיבה מיסטית כזו שבאת לעולם כמו שאתה ויש לך איזה עניין שאתה צריך לשמר ולתת לעולם אז במקום להציץ בדשא של השכן כדאי להתרכז בייחודיות שלך ולנתב את זה למקום שתרגיש סבבה. חוץ מזה, גם אם ממש תרצה, אתה X  ולא Y שום ניתוח פלסטי או אישיותי בעולם ישנו זאת.

אני יודעת, זה לא כ"כ פשוט, זה הגיע מהבית, מההורים, שרצו שתהיה הכי טוב שאפשר אז לקחו "מודל לחיקוי"  לא תמיד ריאלי ונתנו לך בראש שתשתדל "להיות כמוהו", זה היה כמו שאלות של: "למה לא קיבלת 90 כמו…"? "למה לא למדת מספיק כמו….?" "למה אתה לא יכול להתנהג כמו….?" ועוד כמה משפטים הרסניים כאלה שהוציאו אותך מהסנטר שלך וגרמו לך להבין שהדרך הטובה ביותר להגיע להישגים היא למצוא "מתחרה" ראוי שייתן לך קצת דרייב (מוטיבציה).

ציפיות ואכזבות

האמת היא שהשוואה היא ההיפך מביטחון עצמי. אדם שבטוח בעצמו לא צריך לקבל אישורים מהסביבה החיצונית. הוא מתרכז ביכולות הפנימיים שלי, בונה ומתכנן היטב את הדרך שרוצה לצעוד בה ואז מגייס את הסביבה לצדו ויוצא לדרך. אין לו זמן לבזבז על אחרים שבתכלס, לא באמת יודע מה קורה בין 4 קירות שלהם.

הטכנולוגיה של היום יכולה להשלות אותנו במסרים של הנאה ושיכרון חושים מזויפים לחלוטין.
תמונה אחת ברשתות החברתיות יכולה להוריד אותנו למטה ורק בגלל שבחרנו להסתכל על התמונה ואז על עצמנו ולהבין שאנחנו לא מרוצים. ועל מה? על אשליה בלבד! אבל עד שכבר מבינים את זה חוטפים תסביך של הלקאה עצמית, האשמה עצמית, ביקורת עצמית גבוהה ומלא שפיטה על למה אנחנו לא מסוגלים להיות/לעשות ולפעול כמו…

כלוב מזהב

תזהר לא ליפול במלכודת "פחדים" של השכן!
רצית להגיע ליעד של השכן אבל גילית שזה השיא שלו ואתה יכול להמשיך עוד ועוד? פתאום אתה מגלה שלא היה שווה ל"השקיע" בו כ"כ הרבה אנרגיה כי כמעט ונפלת למלכודת ה"פחדים" שלו.
לכל אחד יש את המחסום שמגביל ומונע ממנו להתקדם עוד צעד. הרבה פעמים אתה יכול לגלות שאתה מגיע למקום הזה ואפילו מצליח לשבור איזה מחסום שיש לשכן, שעל פניו נראה מצוין כלפי חוץ אבל כשתגיע לנקודה הזו נראה שכל הקנאה שהייתה לך כלפיו לא הייתה מוצדקת. איזה באסה?! מה לך להתעסק עכשיו עם פחדים של אחרים שאתה אפילו לא יודע עליהם? תתרכז בעצמך. הרבה יותר בריא וקל.

ומה עם האלה שרוצים להרגיש טוב עם עצמם אז משווים עצמם לאנשים "נחותים" מהם?
אז קודם כל, אם אין השוואה אז אין דבר כזה אנשים "נחותים" או טובים ממך. כל אחד בפני עצמו וכל אחד מביא את היכולות שלו בדרך שלו. אם אתה מרגיש שאתה משווה כדי להרגיש יותר טוב עם עצמך אני מזמינה אותך לשאול מה מצב הביטחון העצמי שלך?! (תחזור לפסקה של ציפיות ואכזבות).

דבר והיפוכו

אפרופו ביטחון עצמי, אם תבחן אנשים מצליחים, כאלה הראויים להערצה תגלה שהם בד"כ אנשים שדווקא שונים מאוד מהנורמה החברתית. הם פעלו לרוב אחרת, עשו מהלכים יוצאי דופן, נועזים כאלה שהרוב הרים גבה לגביהם. הם לא חיקו את אף אחד והיה להם מניע פנימי חזק מאוד. הם ידעו להקשיב לאותו מניע פנימי ולהתעלם מהסחות דעת של הסביבה. בזכות המיקוד הפנימי הגבוה שלהם הגיעו לאן שהגיעו.
דווקא אלו, שהיו כ"כ ממוקדים בדרך הפעולה שבנו לעצמם והיו נאמנים ל"חזון" שלהם, לא סרו מדרכם ובטח לא בזבזו את הזמן להשוות עצמם לאחרים. פשוט כי אין להם בעיה של ביטחון עצמי.

 איך השוואה יכולה בכל זאת להיות בריאה?

אנחנו חיים בחברה עם הישגים וחשוב לנו להרגיש ראויים ומוערכים ובסופו של יום לחברה יש השפעה עלינו וביכולתה לתת תמריץ להתקדם, אז מה שבעצם צריך לעשות זה:

1. לבחור בקפידה את הדמות שאנחנו רוצים להביט בה.
2. לשנות את התוכנה במוח מ"השוואה" ל"הערכה". בחרת דמות מסוימת?
גלה את חוזקותיה וכישרונותיה ושאף לשם. אל תחפש לחיות את חייה. זכור, אתה X הוא פשוט Y.
3. נורת אזהרה- תפסת את עצמך מביט בשכן וסורר? זה הזמן להבין שיש לך איזה עניין לא פתור עם עצמך. במקום להשוות נסה      להבין איפה אתה מרגיש את החוסר אצלך ואיך אפשר למלא אותו אחרת?
4. קודם אתה אח"כ הוא! בחר דמות שאתה מעריך רק אחרי שבנית לעצמך דרך מסוימת שאתה רוצה לפעול בה, תהיה נאמן לחזון  של עצמך ודרך הדמות תוכל לשפר אותו אך לא לשנותו.
5. אל תשכח אף פעם שלכל אחד יש את נקודת התורפה שלו לכן כל אחד פועל ממקום אחר. אין סיבה להשוות. ובכלל, למה תרצה  להיות שווה באופן כלשהו למישהו אחר שאתה יכול לשמור על ערך מיוחד משלך?!

שלכם, נטולת השוואות להיום
רינת.