כוחו של רצון

כוח רצון- לכולנו יש את זה!

מה יש בכוח רצון שגורם לנו לרוץ קילומטרים? "לשגע פילים"? לעוור את המכשולים ופשוט לקדש את כל באמצעים בדרך למטרה?
אני זוכרת שהחלטתי לשנות את אורח החיים הסורר שלי לאורח חיים בריא ומזין. זה היה בשלב שהבנתי שיש קשר מוחלט בין גוף לנפש ואם אני מרגישה חלשה, משמינה, וחסרת אנרגיות זה קשור גם לתזונה שלי.

ההתנ(ת)קות
החלטתי להתנקות. הלכתי לנטורופטית וזו הקשיבה בקפידה לאורח החיים שלי בתחום התזונה.
יכלתי כמעט להרגיש את הצקצוק החרישי שלה כששמעה שאני אוכלת כמעט כל הבא ליד ואיך היצרים משתלטים עלי כל פעם כשיש פיתוי בסביבה.
היתי נחושה! כ"כ האמנתי שהשינוי יביא את הבשורה: אתחיל עם שינוי פיסי וזה יחלחל לנפש ומשם, הכל יהיה כמו כדור שלג של בריאות.

זה היה ענין של כמה ימים עד שארונות המטבח הפכו ל"כשרים". הפחמימות הרגילות הוחלפו בפחמימות מלאות בלבד. השוקולדים התעופפו מהבית, השתייה המגוונת הפכה לסודה ומים והמקרר התמלא  בגוון ירוק של ירקות בריאים ונאים לעין. נשמע קשה? לגוף לוקח בין שבועיים לחודש להתרגל לכל דבר שהמוח מרגיל אותו! כל שצריך זה לעבור את התקופה הקשה כדי שזה יהיה חלק ממני… מסתבר שזה היה יותר קל ממה שחשבתי. כח הרצון שלי להרגיש בריאה היה כ"כ חזק שכל ביס שלקחתי מהמטעמים החדשים שרקחתי היה מעניין, מבשר חדשות ומרענן.

פתאום נחשפתי למטבח מחדש, פתחתי את הראש לדברים שונים ועשיתי דוקטורט באינטרנט על תזונה בריאה. ההתנזרות מדברי מתיקה ומזון מהיר הפכה משכרת וסוחפת. תחושת הבריאות גדלה מיום ליום והקילוגרמים נשרו מהצד השני. כשהחברים יצאו לאכול במסעדות אני בחרתי בקפידה את האוכל, האיפוק גרם לי לתחושה עילאית של שליטה וכח רצון. אז למה זה נגמר?!

הבעיה והפתרון
אחרי 9 חודשים של אורח חיים חדש, או לפחות כך חשבתי, החלטתי לעשות בדיקת דם. היתי משוכנעת שאראה תוצאות מושלמות אך כשאלו הגיעו הכל נשאר אותו דבר!!! איך יתכן? כ"כ שמרתי, כ"כ נזהרתי, כ"כ הקפדתי והתוצאות? כאילו לא עשיתי כלום. אז נכון, התוצאות שלי לא היו בעייתיות לפני כן אבל כן ציפיתי לשיפור. כן רציתי שינוי. הוכחה לעבודה הקשה שעשיתי מכל הלב. אתם יכולים לנחש מה קרה אח"כ? פשעתי! האכזבה היתה כ"כ גדולה עד שהחלטתי לחזור לכל התאוות שהדחקתי. לכל המאכלים "האסורים" שהבנתי שנמנעו ממני על בסיס כח רצון חזק.

היה כוח רצון חזק מאוד להרגיש בריאה. שלא תטעו, הרגשתי טוב ואף רזיתי 8 קילוגרמים! היתי בעננים, אך בדיקת דם יחידה הצליחה לערער את המטרה שלי וממציאיה היו כה מאכזבים שהחלטתי "לנקום". במי? בעצמי.
הרגשתי נבגדת. כל מאמץ שלי היה לחינם. בכלל לא עניין אותי שרזיתי כ"כ יפה ואני מרגישה יותר חיות וקלילות. כל שחשבתי עליו זה המתוקים שאני כ"כ אוהבת והויתור שעשיתי. את הביס הראשון של קינוח השוקולד הראשון שעשיתי אחרי שהחלטתי לחזור לסורי, לא אשכח לעולם. זה היה כה מתוק וטעים שפניי הסמיקו. משם, באמת הכל הסטוריה….
התאווה השתלטה והקילוגרמים נערמו והנה היום, 14 קילו מיותרים מחכים לי שאוריד אותם ולי פשוט אין כוח רצון.

כך מחזקים את כוח הרצון:

לקח זמן של "פיצוי" עד שהמשקל החדש התייצב והקיצוניות בסקאלה החלה לראות את האיזון אי שם במרכז. היום, שנה וחצי אחרי פריקת עול ובית מלא בכל טוב, אני מבינה כמה דברים לגבי בחינת כוח רצון בבחירת המטרה:

1. חשוב להבין מה המטרה המדויקת שאני שואפת אליה?
בדיעבד המטרה היתה לנקות את הגוף, באותה תקופה נתקפתי אלרגיות לא מוסברות ומערכת
החיסונית של היתה חלשה מעט, החלטתי לחזק את הגוף. התעלמתי מהערכים
הנוספים של הרזיה שמאוד אהבתי, וכשהעליתי במשקל חזרה שכחתי את המטרה האמתית
ומיררתי על ההשמנה. זה הפך להיות הדבר המרכזי שהעסיק אותי.

2. איזון. חשוב לבחור מטרה שלא מצריכה שינוי קיצוני. כל קיצוני גורר קיצוניות לצד השני. בעוד
קיצוניות אחת יכולה לתרום השנייה יכולה להזיק. במקרה שלי הזיק 14 קילוגרמים שאני נאבקת
בהם היום.

3. תכנון מראש- כשאני מבינה שלא השגתי את התוצאה הרצויה. חשוב לתכנן איך אני ממשיכה
מפה? כי התשובה הלא נכונה היא קיצוניות. והאם אפשר להסתפק בתוצאות משניות שלא רעות
בכלל? כגון הרזייה ותחושת קלילות. מאידך, מה יקרה כשהמטרה תושג? איך ממשיכם הלאה?
תחזוקה? או שינוי מטרה?

4. כוח רצון- כוח רצון מונע ממשהו ספציפי, מה  מניע אותי באמת? אחת הסיבות שהתמסרתי
לתהליך כ"כ בנחישות כי בתת מודע נכנסתי לתהליך זמני. לא באמת האמנתי שאני מתנזרת
לעולמים ממאכלים טעימים שלא ממש מיטיבים לבריאות. היות וזה היה זמני בראש, כוח הרצון
היה חזק מאוד והשבירה היתה גדולה

נראה כי לכוח רצון יש את הכוח החזק ביותר מכל הסיבות האפשריות (רציונאליות או טכניות) והוא מה שיוביל אותנו לתוצאה הרצויה. אז נסו להבין מה מניע אתכם באמת ואיך מתמודדים עם זה. וכשיש את כל הסיבות בעולם לרזות לדוגמה (בריאותית, נראות, הרגשה, נוחות ועוד) אך אין כוח רצון, בדקו למה אתם מעדיפים להישאר באותו מקום? מה אתם מרוויחים במקום הזה?

שלכם,
רינת שמודה לאל על כוח הרצון!