איך להתמודד עם כישלון (שגם ככה יבוא…)

כישלון! למה אני חייבת אותו בחיי?
איך להתרומם מכישלונות בזמן קצר ובצורה יעילה?

טוב, אז כישלון הוא חלק מהמסע של אלו שרוצים להצליח, אלו שרוצים להיות במקום אחר- יותר טוב. הוא חלק מהחיים כי תכל'ס, אין לנו נוסחה מדויקת להצלחה שלנו אלא רק ניסוי ותהייה (מהול בתקווה, חיבור ללב ולאינטואיציה).
אז אם אתם קוראים עכשיו את המאמר הזה, כנראה שאתם מבינים שמטבע היותכם בני אדם שרוצים להתפתח אתם נתקלים במונח הזה וחווים אותו כל כמה זמן וזה סוג של בסדר.
למה בסדר? כי זה קורה השאלה אם זה חייב להיות כישלון…. בואו נתחיל.

מה זה כישלון בעיני?
מישהו שאני מעריכה אמר "כישלון זה לוותר". אולי יש בזה היגיון אבל ככל שאמר את המילה כישלון שוב ושוב, התחלתי לראות את האותיות כ.ש.ל מולי.
כ"כ הרבה פעמים שמעתי על תוכנות/מכשירים וטכנולוגיות שיש בהם "כשל" מסוים.
כשל שנוצר מחיווט חוטים לא נכון וכל מיני פעולות טכניות שכשלו.
אני חושבת מה היה קורה אם כל כשל קטן שהיה צץ היו נוטשים את הספינה? כמה פיתוחים וטכנולוגיות ששיפרו לנו את איכות החיים היינו מפסידים…

אז מה זה בעצם כשל? זה פשוט ניסוי לא מדויק שדורש מאתנו חשיבה חדשה, אולי גיוס משאבים חדש ותשומת לב מדוקדקת יותר לפתרון הכשל.
הכשל מבקש מאתנו זווית שונה, כיוון אחר, קורא לנו להסתכל על דברים קצת אחרת כדי להיפתר.
אין אדם שלא חווה כשל כלשהו בניסיון לעשות משהו והנה כולנו שרדנו את הכשלים האלה. לא ויתרנו על הרצונות שלנו כ"כ מהר אבל כן מצאנו דרך להתמודד עם הכשל שצץ בדרך.

אם כך, כישלון הוא בעצם אתגר שמעורר בנו מחשבות חדשות, זוויות חדשות, משאבים חדשים ובכלל תושייה חדשה. כך שגם אם אחרי בדיקה מקיפה החלטתם שעדיף וכדאי לעזוב את המושא ולהמשיך הלאה, זה לא כשל- זו החלטה מחושבת ויסודית ושאפו על ההחלטה.

מתי אני מרגישה כישלון?
* כשדברים לא מסתדרים כמו שחשבתי.
* שהרגשתי שכובד האחריות היה עלי ולא עמדתי בציפיות של עצמי ושל הסביבה שלי בכלל.
* כשמישהו בא אלי בטענות ואמר שלי שנכשלתי או אמר הכל חוץ מזה ונשארתי עם ההרגשה הזו.
* אם לא עמדתי בזמנים.
אלו רק דוגמאות שעולות לי ככה בשלוף בראש, ואני חוויתי אותם…
אני בטוחה שכל אחד רואה כישלון בעוד כיוון (לגלות לכם סוד? אנחנו אלופים בראיית שחורות)

למה בעצם כישלון חשוב?

מכישלון בעקרון אמורים לצמוח, איך? כי כשדברים לא הולכים לנו כמו שצריך זה הזמן לעשות חישוב מסלול מחדש וזה יכול לפתוח לנו את החשיבה למקומות חדשים לגמרי. להכיר הזדמנויות חדשות ולגלות זוויות חשיבה חדשות.
אבל אם אנחנו לא מסוגלים לעשות חישוב מסלול מחדש, אנחנו נשארים תקועים על התחושה הזו.
אם אנחנו מייסרים את עצמנו על המקום הזה לא נוכל להתפתח ולהתקדם וסביר שהכישלון יחזור על עצמו שוב, באותה דרך/ באותו תחום או שנלמד לפתח את זה לתחומים חדשים.
אנחנו אלופים בלייסר את עצמנו.

אבל! מחקרים דווקא מראים אחרת, אם אנחנו לומדים לסלוח לעצמנו אנחנו גם מסוגלים לעשות חישוב מסלול מחדש ואז גם להתפתח.
ואגב זה גם מחזק את הביטחון העצמי מאוד. כי כל חוויה קשה שתהיה מחשלת אותנו.
אנחנו לומדים להכיר את הסיטואציה ואז אנחנו גם יודעים לנתח התנהלות חיובית מול התנהלות שלילית.

מה עושים/קורה כשחווים כישלון?
שתי אפשרויות: או מוותרים או מחפשים דרך אחרת.
בגדול יצר האדם הוא להמשיך לנסות. כי זה משהו הישרדותי. אנחנו רוצים להגיע למשהו כי זה הישרדותי עבורנו. עובדה שאנחנו שורדים גם כישלונות ונשארים בחיים. זה מנגנון הגנה שעוזר לנו לשרוד ולהתגבר על דברים.
אז בסופו של דבר כולנו מתגברים על כישלון ברמת הישארות בחיים השאלה איך הוא ישפיע על המחשבות והאמונות שלנו?

כשאנחנו מחליטים לוותר אנחנו נשארים עם רגשות קשים של אכזבה, ובאסה.
אנחנו כועסים על עצמנו ומרגישים שיצאנו חלשים. זה יוצר בנו אמונות ומחשבות שליליות שמונעות מאתנו לנסות שוב בהמשך. בין אם זו אותה סיטואציה או אפילו תחומים חדשים.
התחושה הקשה הזו משאירה בנו צלקת שגורמת לנו פשוט להתחמק מאתגרים ולא לעשות.
כך הכישלון נשמר אתנו המון זמן, קשה לנו לצאת מהלופ הזה ותחושות של חוסר הביטחון וחוסר מסוגלות מתחילות לנהל אותנו.

**חשוב לי להדגיש שיש כאלו שבוחרים לוותר ודווקא חווים תחושת הקלה ושחרור. ואז הכל מצוין.
לפעמים תובנה של לוותר יכולה להיות מצוינת אחרי שעשינו שיקול רציונלי ואמוציונלי כאחד ואנחנו שלמים עם ההחלטה.
כשאנחנו מצד שני מחליטים לא לתת לכישלון לנהל אותנו אלא לעזור לנו ללמוד עוד משהו על עצמנו, להסיק מסקנות ולהתמודד אחרת להבא, הביטחון העצמי שלנו גדל ויותר מזה אנחנו לא נפחד לנסות עוד דברים להבא. אנחנו נהיה מוכנים טוב יותר לניסיון הבא.

איך להתמודד עם כישלון בצורה טובה יותר?

כמה טיפים על קצה המזלג שעזרו לי המון…
מחילה– ללמוד לאהוב ולקבל את עצמנו כמו שאנחנו ולהבין שעשינו את הטוב ביותר בהתאם לכל הכלים שהיו ברשותנו לרגע זה. אני מחזירה אתכם למחקר שמראה שסליחה עצמית היא הדרך הטובה ביותר ללמוד לא לחזור על טעויות ולהתפתח.

מודעות– כשאנחנו מודעים לזה שאנחנו כועסים על עצמנו וכרגע אנחנו לא מקבלים את מה שעשינו זה עוזר לנו לקצר את ההתאוששות שלנו.
זה הרגע שמותר לנו להישאר בתוך הכאב והכעס ובו בעת לנהל אותו- להקציב איקס זמן של באסה וכשנגמר הרגע- להמשיך הלאה! (מניסיון פרק זמן של יום שלם מספיק! לא הולכים לישון וקמים עם אותה בעיה/תחושה)

קיצור זמן התאוששות- אחד הדברים החשובים ביותר בהתמודדות עם כישלונות הוא זמן ההתאוששות שלנו.
כמה מהר אנחנו מתאוששים מתחושת הנפילה ובוחרים להמשיך הלאה.
להמשיך הלאה זה לא אומר להתעלם ממה שקרה או להדחיק את התחושה, אלא לעשות "בקרת נזקים", בחינת העובדות והרגשות, הסקת מסקנות, הפקת לקחים והמשכיות.
ככל שזמן ההתאוששות יהיה מהיר יותר כך אנחנו נוכל לשמור על: שפיות, פרופורציות, ביטחון העצמי, דימוי עצמי והקבלה העצמית שלנו מול עצמנו.

לכל אחד מאתנו יש את יכולת התאוששות כיוון שזה מנגנון הישרדותי שעוזר לנו להמשיך, החוכמה היא לקצר את זמן ההתאוששות. לקיצור זמן ההתאוששות יש דרכים רבות. חלק מהם היא המודעות! וסליחה עצמית!

אהבו את אי הוודאות
– אחרי כישלון, יש תחושה קשה של אי וודאות. כל מה שציפינו וחשבנו שיקרה התפוצץ לנו בפרצוף. קשה לראות משהו מעבר לכישלון. אנחנו מנסים לשמור על עודף שליטה כדי להתמודד עם הסיטואציה אך בפועל אנחנו באי שליטה מוחלטת.

האירוניה היא שדווקא שחרור שליטה עוזר לנו לזהות הזדמנויות ופתרונות אפשריים.
כשאני לומד לאהוב את אי הוודאות אני לומד לשחרר. להיות במקום הזה ולהתמסר אליו. כשאני לא נלחם הראש שלי פתוח, והוא עוזר לי לזהות קווי מחשבה נוספים, זוויות חדשות לסיטואציה ואפילו פתרונות יצירתיים שלא חשבתי שיש בי.

מחשבה בוראת מציאות– לא תמיד קל לומר "תחשוב חיובי". כדי לחשוב חיובי אנחנו צריכים להאמין וכדי להאמין אנחנו צריכים חוויות טובות שיטפחו את האמונה שלנו. אחת הדרכים להאמין זה לפעמים לדעת שזה יכול לקרות כי זה כבר קרה לאחרים.
אם נאסוף מידע ונבחן כמה אנשים מצליחים בחייהם הגיעו להישגיהם בזכות הכישלונות שלהם יהיה קל יותר להאמין שאני לא היחיד בעולם שנכשל ויכול לשנות מציאות.
בנוסף חשוב למצוא בכל מחיר דבר חיובי בתוך חוויה שלילית. אפשר להיעזר בסביבה כדי להגיע לזה אם קשה לי לבד.

האמונה שכישלון היא חלק מהחוויה, חלק מההצלחה שלך היא תהליך חשוב מאוד בקיצור זמן ההתאוששות, ולפעמים שאנחנו לא מסוגלים לגבש אמונה כזו כדאי לפתוח אינטרנט לקרוא על כמה מגדולי ההיסטוריה שלנו שהתחילו ממאות כישלונות קטנים שהובילו להצלחה גדולה.
למען האמת מחקרים מראים שרק אנשים שנכשלו הרבה בדרך זכו להגיע להצלחות גדולות. כי זה פשוט חלק מהדרך.

בנימת סיום אופטימית אני מצרפת לינק לסרטון מסוג זה ומאחלת לכם לשנות את המחשבה ואת המציאות.
https://www.youtube.com/watch?v=FSDxnGNefNk

ציטוטים של אישים מצליחים (בא במייל)
http://www.baba-mail.co.il/content.aspx?emailid=13360